Kristina Matousch
Internal
27 mars – 25 april
Kristina Matousch (f. 1974) bor och arbetar i Långasand och Malmö. Hon har tagit magisterexamen i fri konst vid Kungliga Konsthögskolan, Stockholm. Matousch är medlem i konstnärsgruppen Aura. För mer information om konstnären www.matousch.com
Utställningar i urval är bland annat You take my breath away, Cecilia Hillström Gallery, Stockholm, Hole Whole, Fullersta Gård, Huddinge, Periphery, Galleri Thomas Wallner, Simris, Shapes in the Making, Lunds Konsthall, Lund, Embodied spaces, Trondheim kunstmuseum, Norge, Translation Theme Park, CAVE, Tokyo, Japan, Intimacy och Yossi Milo Gallery, New York, US.
Matousch är representerad vid olika konstinstitutioner som Moderna Museet, Stockholm, Malmö Konstmuseum, Statens konstråd, Maria Bonnier Dahlins Stiftelses samling och Region Skåne.
Hon har även genomfört flera publika konstverk i bland annat 2018 The Belt, Medborgarplatsen, Stockholm, 2016 Pizza Box, Hagalundskolan, Dalby, 2010 Depths of Time, Hyllie station, Citytunnelprojektet, Malmö
DET INNERSTA
till Kristina Matousch
Det var så att han föll. Det var så att han trasslade in foten i en snara. Kroppen av den i foten hängande går tvärsigenom huset. ”Vi börjar med källaren”, säger vår vägvisare. Under taket i källarsalen sitter huvudet till kroppen, två delar av samma virke, alldeles felfria, men bägge okunniga om livet och människorna. Det är vinter, och de har på sig sina badmössor som uppblåsta liknar vita ballonger. De lutar sig ibland ihop och talar tyst om sin belägenhet. Det enda som upptar något utrymme i den mellersta delen av huset, är ett smalt och långsträckt stålrör av mattglänsande svart färg. Röret är i mittlinjen försedd med en liten öppning, i vars inre befinner sig ett petrifikat av alla hemliga, outtalade tankar som i sju sekel viskats i hålet. ”Lyft upp era ögon och ta en titt i navelgluggen.” Det första synliga vårtecknet inträffar när agaten mister sin blanka färg och byter form till en bubbla av gas. Det knakar i golvplankorna. Det lyser och klirrar om bålen. Det är ljuset som börjar sitt arbete. På övervåningen står två runda metallskålar, den ena intill den andra, vilka fyllts till 3/4 med vitt respektive svart ljus. Det svarta ljuset har ett oljeaktigt utseende. Det vita ljuset, uppfriskat med en tillsats av olja, skiftar i alla regnbågsfärger. Var dag kontrollerar husets personal ljuset däruppe och fyller på ny olja, om så behövs. ”Vi måste olja ljuset”, säger de. Eller: ”Räck mig en trasselsudd. Jag råkade stänka färg på hans fina skor.” Den i foten hängande kan resa sig vilken dag som helst och återta sin vanliga kroppsställning.
Recension Sydsvenskan av Thomas Millroth
Courtesy of Cecilia Hillström Gallery