LINNÉA CARLSSON
CONNY AUF DER TRAUMINSEL MM
16 februari – 17 mars 2013
Vernissage 16 februari 12 – 17
Linnéa Carlsson
Conny Auf der Trauminsel
© Linnéa Carlsson, 2013
Linnéa Carlssons utställning i Krognoshuset rör sig mellan drömvärld och verklighet. Utställningens titel kan översättas till ’Conny på drömön’. Titeln syftar till upplevelse- och reseindustrins behov av illusion och spel. Resereklamen får oss att vilja köpa resor genom att sälja in drömmar. Platser kopplas till simulerade och medierade effekter, stämningslägen och atmosfärer. Detta område av sken och illusion är emellertid något som traditionellt sett har kopplats till konstens värld. Linnéa Carlsson använder denna konstens och reseekonomins gemensamma sfär för att skapa bilden av en turist som befinner sig just någonstans mellan verklighet och fiktion. Conny Olsson finns i verkligheten och är en nära vän till Linnéa Carlsson, en vän som gillar att resa. Conny Olsson finns dock numera även som skulptur, och som skulptur gillar han likaså att turista runt. Utställningen i Krognoshuset visar Conny som resenär genom Lund, glatt poserandes vid stadens sevärdheter. Projektet vill problematisera förhållandet mellan rekreationsindustri och konst. Är konsten och konstupplevelsen rekreation, alternativ verklighet, så som det perfekta turistmålet förväntas vara?
Skulpturen ’Förevisade Ting: Triptyk över Objektet’ använder på liknande sätt glidningar mellan verkligt och skenbart. På en sockel av trä förevisas tre bronsavgjutningar: en förgiftad muffins, en Karolinerstövel och slutligen ett sammansmält manligt och kvinnligt könsorgan. Avgjutningarna undantar de avgjutna originalobjekten dess inre egenskaper men uppehåller dess yttre former och dess symbolvärden. Föremålen kan signalera död, smärta och njutning. Dessa symboliska ytterlighetstillstånd förstärks även av skulpturens materiella vara. Som sockelupphöjda bronser signalerar de en konstmarknadens excess och böjelse för solida material.
Verket ’The Troops are Coming’ består av två teckningar i storformat och ett naket urverk som tickar. Vi ser Napoleon med sin fru Josephine drickandes kaffe i alplandskap. Bakgrunden är en anekdot med viss verklighetsförankring. Den franske härföraren tvingade 1796 sin fru att bege sig till krigets Italien, långt från de parisiska salongerna. Under en kaffepaus bland alperna upptäcker Josephine fientliga trupper på nära håll. Napoleon samlar sina mannar och sällskapet tvingas fly under vinande kulregn. Teckningarna visar paret med koppar i händerna, Josephine har precis upptäckt de annalkande trupperna, men dröjer vid ögonblicket innan allt briserar.
Linnéa Carlsson, född 1975 i Kalmar, verksam i Malmö. Examen från Konsthögskolan i Malmö 2008.