1, Line Åxman 2015

”Jag vaknar upp varje morgon och blir påmind om att en ljummen kokplatta skulle kunna vara en fjärran galax. Jag går barfota över det kalla golvet och en solstråle på ett ryggstöd blir till en brännande varm punkt mitt i ett hav av mörka toner. Termografin är en udda kusin till fotografin som, istället för ljusvågor, registrerar längre våglängder; det vi uppfattar som värme. Resultatet blir en abstrakt färgexplosion som påminner mer om dagens kreativa digitala verktyg än om fotografins förväntade realism. Det finns inga hemligheter eller tricks. Kroppen har hela tiden känt till det. Men när det som vi känner omvandlas till visuell grafik blir de underliggande temperaturmönstren genast mycket mer närvarande.

Snövit-projektet har fått lov att breda ut sig över de gamla väggarna i källaren. Bakom stenarna härskar den kalla okända jorden som kullersten, stenplattor och asfalt har fjärmat från solljusets värme i århundraden, och det är svårt att inte betrakta den moderna projektorn som en påträngande främmande kropp. De vita skuggorna som kastas över väggarna återger otvivelaktigt scener och händelser ur en modern värld. Det är animation. Illusionen av rörelse och liv är egentligen bara döda bilder. 2975 stycken. En ljudbok med berättelsen om Lady Macbeths självmord bildade bakgrund till teckningen av lampan som kräks i en flyttkartong, och den hängde mannen hade det stressigt på jobbet innan han blev tillsagd att fiska efter albatrosser. Men här finns också igenkännandets glädje när det blir tydligt varifrån skuggorna kastas fram, och kända scener och karaktärer träder fram ur mörkret för att väcka minnen och träda in i ett nytt sammanhang.”

Line Åxman
Blogg

 

Line Åxman är född 1991 i Köpenhamn. Hon studerade musik och litteratur innan hon började på konstskola. Åxman tar examen från Malmö Konsthögskola i år och utställningen på Krognoshuset är hennes första separatutställning. Förutom hennes animerade film ”Snövit”, som tidigare visats på Galleri KHM, ställer Åxman ut en serie termografier.