Kah Bee Chow

Kah Bee Chow

Bottom

5 juni – 4 juli

 

Bottom” is an unceasing sense of wrongness and sorrow. “Bottom” might be understood as a position of submission but it can also speak of a capacity to receive, to ingest and absorb. “Bottom” is the vantage point from which to question what constitutes the Top in our world.

-Kah Bee Chow

 

For this exhibition, Chow has worked with close attention to the particularities and proportions of the three-storey medieval Krognoshuset building. The lines and arrangements on the top floor and in the basement refer to and draw from the existing curvature and arches of the architecture.

As part of her process, Chow has made latex casts of the building’s brick exterior, the material is applied with a brush directly onto the surface a layer at a time to build up an impermeable membrane. They register the different kinds of bricks forming its walls, their physical, material texture, as well as the weather and rain staining its exposed layers during the process.

In her practice, Chow has often worked with forms of protective architecture for the body such as shields and shells. Here, they take shape in varying forms and compositions, inhabiting and speaking to the building.

Questions around bodily protection and safety have become a constant in our everyday lives over this past year. As these considerations burrow into our reflexes, they also become more inescapably, inextricably tied to the asymmetries which order our world*.

*The protective materials industry experienced a sharp rise in demand for protective equipment during the pandemic- items such as masks, gloves – donned to protect the wearer’s body from infection, leading to record-breaking profits for these firms. For example, the world’s leading latex glove manufacturer, Top Glove’s net profit rose by 2030% in the fourth quarter of 2020, a company which has also repeatedly come under scrutiny for alleged labour abuses. At every turn, one can ask: who pays for our protection and safety?

 

 

 

Inför denna utställning har Kah Bee Chow uppmärksammat och arbetat med det medeltida Krognoshusets byggnad och dess särdrag och proportioner. Linjerna och installationerna på översta våningen och i källaren refererar till den befintliga kurvaturen och bågarna i arkitekturen.

Som en del av processen har Chow gjutit former i latex av byggnadens yttre tegelstenar. Materialet applicerades med en pensel direkt på ytan, ett lager åt gången för att bygga upp ett ogenomträngligt membran. De registrerar de olika sorters tegelstenar som bildar husets väggar, deras fysiska, materiella struktur, som påverkats av väder och regn och som färgat de exponerade skikten under processen.

I sitt konstnärskap har Chow ofta arbetat med olika sorters skyddande arkitektur för kroppen, såsom sköldar och skal. Här tar det form av diverse objekt och kompositioner, som intar och talar till byggnaden.

 

 

Fotnot:

Skyddsmaterialindustrin har upplevt en kraftig ökning av efterfrågan på utrustning under pandemin, som ansiktsmasker, handskar – för att skydda oss från infektion. Detta ledde till rekordvinster för företagen. Till exempel, världens ledande tillverkare av latexhandskar, Top Gloves nettovinst, ökade med 2030 procent under fjärde kvartalet 2020, ett företag som också upprepade gånger har granskats för påstådda brott mot utnyttjande av arbetare. Man kan fråga sig: vem betalar för vårt skydd och säkerhet?

 

Kah Bee Chow bor och verkar med Malmö som bas

 

Press:

Artikel Sydsvenskan av Carolina Söderholm, konstkritiker

Förhandsartikel Skånska Dagbladet av Rebecca Hyde-Price Aggestam och Thea Eklöf

Förhandsartikel Sydsvenskan av Alexander Agrell

Förhandsartikel Sydsvenskan Jonas Gillberg