CARLOS CAPELÁN

27 maj – 22 juni 2017

Carlos1_web

“Om det har blivit på det viset att konstverket inte finns såvida det inte förstås som en semiotisk struktur med vilken (det sägs att) Teorin kan förstås som ett ontologiskt resultat, i så fall var coca-cola flaskan som Emilio och jag snodde i Tijuana, och som han, under krampanfall, tog med sig över gränsen – vilken utgörs av metallpålar fastnaglade i sanden, som markerar slutet på USA och början på Mexiko – och vidare hela vägen till ett köpcentrum i San Diego där han bytte ut den och fick den ersatt med en annan som han då tog med sig tillbaks till affären i Mexiko och som vi köpte, betalde och drack på plats, i så fall: órales nomás mero y chinga su madre *”

* “órales nomás mero y chinga su madre” är två uttryck som används väldigt mycket i Mexiko och som i varje situation har en viss betydelse. I detta sammanhang skulle de kunna översättas: nu tusan, dra åt helsike!

Carlos Capelán, 2017

carlos2_web

Carlos Capelán är född 1948 i Montevideo, Uruguay. Han flyttade till Sverige 1973 och tog examen vid Grafikskolan Forum 1981. Capelán hade sin första separatutställning hos Anders Tornberg i Lund 1978 och har sedan dess ställt ut över hela världen; bland annat på National Museum of Contemporary Art i Seoul, Museum of Contemporary Art i Chicago, Museo de Arte y Diseño Contemporáneo i San José (Costa Rica),
 Museo Nacional de Bellas Artes i Santiago (Chile) och Museo Histórico El Cabildo i hemstaden Montevideo.
I Sverige har han bland annat ställt ut på Moderna museet och Kulturhuset i Stockholm, på Lunds konsthall och Bildmuseet i Umeå. Carlos Capelán är medlem i Konstföreningen Auras konstnärsgrupp och han har tidigare ställt ut på Krognoshuset 1988, för snart trettio år sedan. Utöver alla utställningar har Capelán också mottagit ett stort antal stipendier, publicerat en rad böcker och han finns representerad i samlingar över hela världen.
Carlos Capelán bor numera, efter många år utomlands, åter i Lund.

 

Carlos Capelán ställer under samma period också ut på Martin Bryder Gallery. Sydsvenskan har recenserat de båda utställningarna.

 

Krognoshuset vill tacka Lunds konsthall för deras hjälp med utställningen.