AKTUELL UTSTÄLLNING

Waiting Tides är en separatutställning av Jonelle Twum. Utställningen vecklar ut sig över tre våningsplan där platsspecifika installationer följer gester av vatten, språk och minne. I dess kärna finns havet Atlanten inte som bakgrund, utan som ett rastlöst vittne, en elementär bärare och en omärkt grav. Ett levande arkiv som rymmer slaveriets efterliv, migration och väntan som ett generationsarv i skiftande tidvatten och sedimenterade historier.
Utställningen utgår från den svarta Atlantens resonans, där minnet är flytande, nedsänkt och ständigt i rörelse. Havet är inte tyst. Det minns. Det andas och bär de som förlorades under den transatlantiska slavhandeln och existerar i molekylära, mytiska och tidlösa former närvarande i salt, i korall, i ström. Dess tidvatten drar och formar utställningens konturer, där personliga och politiska historier vecklas in i varandra.
Som en röd tråd genom utställningens installationer löper konstnärens mammas migration till Sverige. En passage präglad av uppskjutna framtider, uteblivet erkännande och byråkratins långsamma våld. Hennes röst blir ett kärl, en egen ström, där personliga erfarenheter flyter samman med vidare strömningar av förflyttning, vägran och överlevnad.
Varje våningsplan framkallar en distinkt men sammanhängande ton. På nedersta våningen stiger ett spekulativt ljudlandskap från havsbotten. En skimrande svart matta förvandlar rummet till en nedsänkt värld där molekyl och myt samexisterar. Språket driver omkring abstrakt, fragmentariskt, ekande som under vatten. Första våningen iscensätter ett väntrum bekant, avmätt, oroande. Ett kassettband skickat till konstnärens mamma spelas på twi delvis översatt, delvis undanhållet, där utelämnandena fungerar som strategi. Det sista våningsplanet vänder sig inåt. Ett videoverk väver samman arkivmaterial av konstnärens mamma i väntan på hennes flytt till Europa. Här framträder språket genom sin frånvaro och tystnaden blir en egen form av tal. Intill bildar ett lapptäcke av ID-foton utgångna, ändrade, tomma, ett landskap av byråkratiska rester, ett arkiv över jaget, upphängt i igenkänningssystem.
Snarare än att erbjuda en lösning samlar Waiting Tides atmosfärer och relationer. Den lyssnar till röster som ekar utan att träda fram. Den överväger hur språk kan bli ett skydd, hur frånvaro kan vara en form av närvaro, hur väntan, likt havet, bär på en egen tyst kunskap. Det är i rummet mellan de drunknade och de levande, mellan minne och spekulation, mellan inandning och utandning som Waiting Tides tar form skiftande med varje återkomst.
Jonelle Twum är konstnär och filmskapare med en praktik som rör sig mellan film, installationer, ljud, text och teori. Hennes arbete kretsar kring teman som migration, minne, materialitet,kollektivitet, begär och kropp—ofta utforskade genom ett svartfeministiskt perspektiv och vardagens långsamma, uppmärksamma rytmer.
En central del av Twums praktik är Black Archives Sweden (BAS)—ett långsiktigt projekt som kritiskt och materiellt undersöker arkivet. Genom konstnärliga interventioner utforskar BAS arkivets villkor och vokabulär för liv, och föreslår nya sätt att närma sig historia och dess frånvaron. För Twum är arkivet både avbrott och möjlighet—en plats för spricka, sönderfall och andrum.
Hennes verk rör sig ofta i skärningspunkten mellan fiktion och minne, där spekulativa berättelser, tystnad och abstraktion används för att reflektera över det dolda och det bortträngda. Språket behandlas inte som ett redskap för klarhet, utan som en metod för skydd. Det talade ordet hålls ofta tillbaka, fragmenteras eller omdirigeras—ett uttryck för en vägran att göra svart liv helt tillgängligt för övervakningens, konsumtionens eller översättningens logiker.
I sin aktuella utställning Waiting Tides reflekterar Twum över väntan som ett tillstånd präglat av transatlantisk slavhandel, migration och byråkratiskt våld. Genom ljud, video och skulpturala installationer kopplar hon samman Atlantens havsbotten med samtida förvaringsmiljöer—platser där drömmar skjuts upp och identiteter hålls i limbo. Arbetet rör sig genom spekulativa ljudlandskap, personliga arkiv och intima gester av undandragande, och visar hur väntan kan rymma sorg, begär och överlevnad samtidigt.
Hennes senaste och kommande utställningar inkluderar: Göteborgs Internationella Konstbiennal (2025), Ställbergs Gruva (2025), Botkyrka Konsthall (2024) och Malmö Konsthall (2023).
För mer information: www.jonelletwum.com
Krediteringar
Tekniker – Jesper Veileby
Ljudkomposition (A Requiem from the Deep) – André Taylor
Ljudmix (For Ernestina) – Kristian Eliasson
Curatoriskt stöd – Tawanda Appiah
Produktionsassistent (Stitching Absence) – Michelle Demåne
Installationsstöd – Tere Falomir
Grafisk formgivning – Linda Hallstan
Dokumentation – Loc Vo
Utställningstext (Suspended time –– Black Liquid Breath)- Marie-Louise Richards
Krognoshusets team:
Jin Hwa Borstam (intendent)
Julia Andersson (utställningsvärd)
Stort tack till: Sarah Nakiito, Kim Demåne, Märta Bergkvist, Erica Moon-Nam Lindberg, Bella Normark, Amanda Mwita Nyagake, António Leal, Joanna Johnson, Skånes konstförening, Krognoshuset och Konstföreningen Aura samt alla som har stöttat detta projekt och gjort utställningen möjlig.