FREDRIK HOFWANDER

JOHAN TIRÉN

7 januari – 5 februari 2017

Fredrik17-3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FREDRIK HOFWANDER

Fredrik Hofwander har gjort sig känd för sina tidskrävande och exakta blyertsteckningar där han kombinerar vitt skilda element för att skapa intrikata och surrealistiska bilder. På Krognoshuset kommer han att för första gången visa en ny typ av verk, en rumslig installation bestående av skulpturala bilder. En utgångspunkt i Hofwanders arbete har varit Pythagoras schematiska bild av vårt solsystem där den grekiske filosofen lägger fram teorin att de olika himlakropparna fungerar som strängar som spelar olika toner, och på så vis skapar en ”sfärernas harmoni”. Det är framförallt själva förenklingen i modellen som Fredrik Hofwander har tagit fasta på. Hans installation på Krognoshusets övervåning påminner också om ett planetsystem med sina runda former, teckningar som sitter ihop i luften istället för på ett enda papper. De olika komponenterna är fragment som kan läsas ihop, som en bildrebus. Verket handlar om vår plats i universum där Hofwander ser sina bilder som rester, skräp eller andra former av ledtrådar för vår existens. De är delar som slumpmässigt flyter runt i rymden, och som spelar olika betydelser. Hofwander menar att saker inte har en egen betydelse utan att de får det genom sitt sammanhang, och ofta av en slump. Det beror på vem som plockar upp vad. Vår historia, vårt arv, är i en större kontext inte betydelsefullt. Kaoset som pågår skapar någonting abstrakt som är öppet för tolkningar.

I anslutning till sin stora installation så visar Hofwander även bilden ”Egendom är stöld” där himlakroppen tar mänsklig form och blir till en kolonial symbol.

 

Fredrik Hofwander är född 1973 i Trelleborg och tog examen från Malmö konsthögskola 2002. Han har ställt ut på bland andra Volta NY (New York), Stene Projects, Kulturhuset och Färgfabriken (Stockholm), Haninge konsthall, Skövde konsthall samt Galleri Ping Pong och Galleri CC i Malmö. Hofwander har även deltagit i grupputställningar på Supermarket Art Fair (Stockholm), Sue Scott Gallery (New York), Art Basel, Galleri Larm (Köpenhamn) och på Konstakademien. Han finns representerad hos bland andra Region Skåne, Stockholms stad, Malmö konstmuseum, Göteborgs stad och Lunds kommun. Fredrik Hofwander bor och är verksam i Stockholm.

Johan17

 

 

 

 

 

 

 

 

 

JOHAN TIRÉN

I verket ”Makten över tanken” flyttar Johan Tirén en sten från Kåseberga till Abisko nationalpark. Han tar sedan en annan sten från nationalparken, där det är förbjudet ätt ändra någonting, och placerar den i samma strandkant som han tog den första stenen. Om hundra tusen år har den kantiga stenen blivit rund och smält samman med sin omgivning. I sitt verk undersöker Tirén relationen mellan det politiska och det personliga språket, mellan inre och yttre platser. Stenen från Abisko mellanlandade och blev för några veckor ett konstobjekt i Bergen konsthall innan den, efter utställningen, återgick till att bara vara en sten. Ett objekt som hade förlorat sitt skydd och sin mening. Vilket värde tillskrivs ett objekt eller en människa? Det performativa verket är en konstnärlig handling samtidigt som det också utgör en politisk handling. Men förlorar den konstnärliga handlingen sin politiska kraft när den kommer in i utställningsrummet?

Tiréns andra verk, ”Platserna vi delar”, har sin utgångspunkt i en utställning som konstnären Pia Rönicke kuraterade, som handlade om förutsättningarna för att producera konst i Köpenhamn. Till utställningen gjorde Tirén ett nytt verk varje vecka, som en process, vilket skrevs ut och visades för varje vecka, som kapitel i en bok. Här utforskar Tirén balansen mellan det personliga och det narrativa, glappet mellan olika språk. Hur förhåller sig det byråkratiska språket till det personliga språket? Det subjektiva till det kollektiva? Det är ett verk som handlar om vilket samhälle vi vill bygga, och om hur konstnärens val kan påverka samhället.

 

Johan Tirén är född i Stockholm 1973. Han är utbildad på Det Kongelige Danske Kunstakademi i Köpenhamn och Malmö konsthögskola, med examen 2004. I Sverige har han bland annat ställt ut på Alma Löv Museum, Marabouparken, Lunds konsthall och Moderna Museet i Stockholm. Internationellt har Johan Tirén visats på Bergen konsthall, Overgaden i Köpenhamn, CCA-Derry i Nordirland samt Imago Mundi, Luciano Benetton Collection i Venedig. Tirén har mottagit en rad stipendier från bland andra Konstnärnämnden, Iaspis och Kulturkontakt Nord. Just nu arbetar han med projektet ”Konst Händer” som är initierat av Statens Konstråd. Johan Tirén bor och är verksam i Stockholm.

 

 

Texter: Isac Nordgren